Jak ważna jest atmosfera pracy w biurze

  • Publikacja
  • 31/01/2017

Niestety dorosłość wiąże się z koniecznością zarabiania pieniędzy. Niektórzy są w stanie realizować swoje ambicje zawodowe na własną rękę jako tzw. freelancerzy – osoby pracujące najczęściej we własnym domu. Mają oni swobodę dobierania godzin pracy oraz zleceń wedle własnych potrzeb. Natomiast większość społeczeństwa obiera ścieżkę kariery, która wymaga mniejszej lub większej interakcji ze współpracownikami oraz klientami.

 

Zadbaj o dobrą atmosferę

Należy pamiętać, że praca zajmuje znaczną część naszego życia. Przy pełnym etacie jest to aż 8 godzin dziennie! Dlatego ważne jest, aby ten czas spędzić nie tylko efektywnie, ale i w przyjaznej atmosferze. Pierwszym punktem do przeanalizowania jest nasza własna postawa. Pamiętajmy o przysłowiu „jak cię widzą, tak cię piszą”. Należy do pracy przychodzić punktualnie i w odpowiednim do okoliczności stroju. Oczywistym aspektem jest dbałość o higienę.

Do tego trzeba przykładać się do obowiązków, starać się być pomocnym i uprzejmym wobec kolegów i koleżanek. Warto również czasem zaproponować coś od siebie – nie zachowywać się jak truteń w ulu. Ambicja i entuzjazm na pewno zostaną dostrzeżone. Przy tym nie zapominajmy o byciu asertywnym. Nasza chęć do pracy oraz niesienia pomocy może być nadużywana przez innych. Dlatego trzeba w pierwszej kolejności dbać o własne zadania i interesy. Najważniejsze w utrzymaniu postawy jest przyjęcie lekkiego dystansu do obowiązków. Nadmierne stresowanie się sytuacją w pracy może tylko przeszkodzić. Pamiętajmy, że w pracy najczęściej mamy nad sobą zwierzchników, także cała odpowiedzialność nie spada na nas – można więc spać trochę spokojniej.

 

Relacje ze współpracownikami

Kolejnym aspektem są współpracownicy. Niestety nie mamy wpływu na to, kogo spotkamy. Dlatego warto zrobić rozpoznanie, z kim możemy zawiązać bliższe relacje, a z kim trzeba ostrożnie. Relacje z innymi pracownikami mocno wpływają na kreowanie atmosfery w pracy – warto czasem poprosić o poradę, o pomoc lub poświęcić chwilę na plotki. Czasem organizowane są spotkania firmowe lub prywatne. Dobrze się na nich pokazać i poznać współpracowników lepiej.

 

Duże znaczenie ma wielkość firmy. W wielkich korporacjach mamy do czynienia z rzeszą bezimiennych, których znamy jedynie z widzenia. Można tam zawiązać co najwyżej płytkie relacje, gdyż każdy goni za swoimi obowiązkami. Natomiast w mniejszej firmie takiej jak na przykład AEC Design można rzeczywiście poczuć się jak u siebie w domu. Siedziba firmy znajduje się w miejscu wolnym od zgiełku, na osiedlu domków jednorodzinnych. Atmosfera w biurze jest bardzo przyjazna. Pracuje nas tu kilkanaście osób. Zawsze można liczyć na pomoc innych, a szefostwo bierze pod uwagę potrzeby pracowników. Z przyjemnością przychodzimy z rana do biura, co pozytywnie wpływa na jakość życia codziennego.