26 czy 29 cali – jaki rower wybrać

  • Publikacja
  • 04/09/2017

Każdy, kto dzisiaj zdecyduje się na kupno roweru górskiego, staje przed dylematem, na który model roweru się zdecydować. Oprócz drobnych różnić między modelami poszczególnych producentów, rowery górskie przede wszystkim różnią się między sobą rozmiarem koła. Zatwardziali zwolennicy kół 26 calowych mówią o licznych korzyściach, wynikających z korzystania z mniejszych kół w rowerach górskich.

 

Tyle samo jednak jest zwolenników nieco większych, bo 29 calowych kół montowanych w rowerach górskich nowszej generacji. Na które koła zdecydować się zatem podczas zakupu idealnego roweru górskiego? Odpowiedzi na to pytanie należy doszukiwać się w dalszej części tego artykułu.

Najlepszy rower mtb dla zawodowca oraz dla amatora

Na początku warto wspomnieć, że do pewnego czasu na terenie Polski rowery górskie kojarzone były bezpośrednio z kołem o rozmiarze 26 cala. Dopiero za sprawą Gary'ego Fishera na rynku Unii Europejskiej pojawiły się modele rowerów górskich, które mogą poszczycić się kołem 29 calowym. Nowe rowery bardzo szybko zyskały na popularności, jednak czy słusznie? Pierwszym pytaniem, które powinniśmy sobie zadać, przed decyzją o potencjalnym zakupie roweru górskiego, do jakich celów będzie on właściwie wykorzystywany.

Do rekreacyjnych przejażdżek po leśnych ścieżkach odpowiedni będzie rower mtb o dowolnym rozmiarze kół. Tutaj to, czy koło będzie miało rozmiar 26 cali, czy też 29 cali, nie ma tak naprawdę żadnego znaczenia. Inaczej ma się w przypadku profesjonalistów. Takie osoby jeżdżą najczęściej bardzo szybko, po trudnym terenie i w ciężkich warunkach atmosferycznych. Dodatkowo zawodowi kolarze muszą się także liczyć z nieubłaganie płynącym czasem. Tutaj wybór odpowiedniego koła do roweru górskiego może odgrywać kluczową rolę, jeśli chodzi o zwycięstwo w bardzo ważnych zawodach.

Najlepszy sklep rowerowy online a fachowe doradztwo w wyborze kół do roweru

Rowery górskie starej daty najczęściej posiadają stary model koła, którego rozmiar to 26 cali. Jak już wspominaliśmy wcześniej, zwolennicy takiego rozwiązania wskazują na wiele korzyści, które może przynieść korzystanie z koła o nieco mniejszych rozmiarach. Rowery wyposażone w 26 calowe koła, które często na wyposażeniu ma dobry sklep rowerowy online sprawdzą się znakomicie na krętych ścieżkach, na których to przyjdzie nam pokonywać częste i bardzo ostre zakręty. Tutaj wymagana jest przede wszystkim zwinność zarówno od kolarza, jak i roweru. Dodatkową korzyścią, którą docenią na pewno kolarze często poruszający się po śliskich drogach, jest zwiększona przyczepność do podłoża, która zapobiegnie upadkom na trasie.

Jeżeli zależy nam na wadze całego roweru, to wybór kół o mniejszym rozmiarze może być również korzystniejszy. Jak podpowiada logika koła o mniejszym rozmiarze przekątnej będą również mniejsze objętościowo, wskutek czego będą charakteryzowały się mniejszym rozmiarem. Nie bez znaczenia jest również wzrost użytkownika roweru. Koła 26 calowe będą bardziej odpowiednie dla osób o niskim wzroście, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby decydowały się one również na model z kołami 29 cali.

Najlepszy rower wheeler – czyli blaski i cienie korzystania z kół w rozmiarze 29 cali

Korzystanie z kół o rozmiarze 29 cali ma również wiele korzyści. Rower wheeler wyposażony w koła o tym właśnie rozmiarze pozwala na rozwinięcie większej prędkości maksymalnej. Fakt ten powinni szczególnie docenić osoby, które na co dzień lubią ścigać się na swoich rowerach. Modele z nieco większą przekątną będą również bardziej odpowiednie dla osób wysokich. Podczas wyboru roweru górskiego trzeba również zadbać o ogólną geometrię całego roweru.

W praktyce oznacza to, że rama roweru, jak wszystkie jego elementy, powinny być do siebie wzajemne dopasowane. Dotyczy to również, a może przede wszystkim, koła roweru górskiego. Podczas wyboru idealnego dla siebie roweru warto przymierzyć się do kilku modeli tak, aby dopasować do swojego wzrostu oraz postury cały rower. Trzeba również wiedzieć, że decydując się na koła nieco większe, rezygnujemy w pewnym stopniu z mobilności i zwinności roweru.