Czerwony Kapitan powstaje w Krakowie

  • Publikacja
  • 05/08/2014

 W najbliższy weekend w Krakowie będą realizowane zdjęcia do najnowszego filmu Michala Kollara pod roboczym tytułem „Czerwony Kapitan”. Autorami nagrodzonego w VI Konkursie na Wspieranie Produkcji Filmowej scenariusza są: Michal Kollar, Miro Sifra i Anna Fifkova. Główną rolę zagra Maciej Stuhr.

 

 

Trzy lata po upadku muru berlińskiego, po pierwszych wolnych wyborach w Polsce, pół roku przed rozpadem Czechosłowacji, w upalny letni dzień zostaje odkryty szkielet z gwoździem wbitym w czaszkę. Młody ambitny policjant Richard Krauz walczący ze stereotypem reżimowego Milicjanta z poprzedniej epoki, za wszelką cenę stara się odkryć prawdę o znalezisku. Pomimo ostrzeżeń kolegów rozpoczyna ryzykowne śledztwo, którego tropy prowadzą do byłych agentów tajnych służb i hierarchów kościoła katolickiego, którzy zdążyli już zająć nowe bezpieczne pozycje w odradzającym się społeczeństwie. W miarę postępowania śledztwa, detektyw odkrywa, iż wcale nie jest prosto stwierdzić po latach kto był prześladowcą, a kto ofiarą. Krauz wytrącony z przekonania o słuszności swoich poglądów, jednocześnie pchany ambicją, stara się rozwiązać sprawę i znaleźć jednoznaczne odpowiedzi, a zamiast tego, doprowadza do tragedii - śmierci kolejnej niewinnej ofiary reżimu, choć ten się już skończył…


Czerwony Kapitan to pełnometrażowy film fabularny w reżyserii Michała Kollara. Za scenariusz odpowiadają: Michal Kollar, Miro Sifra i Anna Fifkova. Zdjęcia realizuje Kacper Fertacz. W filmie zagrają: Maciej Stuhr (Richard Krauz), Marian Geisberg (Eduard Burger), Oldřich Kaiser (Kapitan), Martin Finger (Canis) oraz Mário Kubec (Volak).


„Czerwony Kapitan” rozpoczyna się, jak powieść kryminalna o śledztwie w sprawie „mokrej roboty” i stopniowo przechodzi w thriller psychologiczny z tłem politycznym, ze szczególnym uwzględnieniem studium rodzącej się obsesji głównego bohatera. Osadzenie akcji w atmosferze pojawiających się „nieograniczonych możliwości“, których wrażenie pojawia się po każdej rewolucji stwarza możliwość studiów nad ludzką naturą. Czas, w którym rozgrywa się fabuła, ma bezpośredni wpływ na niektóre wątki i motywy działania bohaterów. Już po przeczytaniu pierwszego rozdziału książki Domika Dána ogarnęło mnie szczególne uczucie – mieszanina pewności siebie i głębokiej pokory. Pewność siebie w „powołaniu”, które poczułem do podjęcia próby rozszyfrowania głównej postaci na tle gwałtownych, ale (pozornie) bezkrwawych przemian społeczno–politycznych. Pokory zaś wobec świadomości, że ani na Słowacji ani w Czechach nie powstał dotąd fabularny film, zajmujący się człowiekiem w tamtych czasach. W byłym bloku państw komunistycznych tych filmów też jest niewiele, a przecież to nasze dziedzictwo, które wpływa na nasze życie także dziś. Może nie powinniśmy czekać, aż świadkowie tamtych czasów umrą. Może powinniśmy nie tyle rozliczać się, co przyjrzeć tamtym czasom z perspektywy, w której żyjemy dziś – mówi Michal Kollar, reżyser filmu.


Producentami filmu są: Fog’n’Desire, Viktor Taus, Mental Disorder 4, Agnieszka Kurzydło, Sokol Kollar, Michal Kollar.

 

autor: Monika Matura

foto: karnet.krakow.pl