Arctic Monkeys - czyli czysty geniusz serwowany od 8 lat

  • Publikacja
  • 24/09/2014

Po ogromnym sukcesie najnowszego albumu, brytyjska grupa Arctic Monkeys poszerza rzeszę fanów. Fakt ten ani trochę mnie nie dziwi — „małpki” w każdym wydanym krążku prezentują fantastyczny poziom muzyczny.  Ich muzyka to gratka przede wszystkim dla fanów indie rocka i rocka alternatywnego.

 

 

Arctic Monkeys zadebiutowali w roku 2006 albumem „Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not”. Płyta ta uzyskała miano najszybciej sprzedającego się albumu debiutanckiego w historii brytyjskiego rynku muzycznego. 41 minut indie rocka w czystej postaci — nic dziwnego, że fani tego typu muzyki zdzierali z półek najlepszy brytyjski album roku. Warto zaznaczyć, że członkowie zespołu w chwili debiutu mieli po mniej niż dwadzieścia lat. Zdaje się, że sukces pierwszego albumu zmotywował brytyjską grupę do tego stopnia, że w ciągu roku nagrała kolejny — utrzymany w podobnym klimacie „Favourite Worst Nigtmare”. Z pewnością dla nikogo nie będzie zaskoczeniem fakt, iż również ta płyta odniosła sukces. Potwierdzeniem tego była nominacja do nagrody Mercury Prize, którą w roku ubiegłym zdobył poprzedni krążek.

 

Swoją dominację nad światową sceną indie-rockową  Arctic Monkeys potwierdza trzecią płytą „Humburg” wydaną w 2009 roku. Album ten, podobnie jak dwa wcześniejsze, zdobył status platyny w Wielkiej Brytanii. W „Humburg” zauważyć już można inspiracje stylem amerykańskim. Sam wokalista grupy Alex Turner zamieszkał w Nowym Jorku. Jeszcze przed wypuszczeniem całości albumu „małpki” zagrały po raz pierwszy w Polsce na Heineken Opener Festival.

 

W 2011 roku można było zakupić czwarte już wydawnictwo brytyjskiego zespołu  — „Suck It And See”. Ta produkcja jest utrzymana w stylu amerykańskich lat 60. Promując ten krążek grupa skupiła się na koncertach w Stanach Zjednoczonych. Rok później ukazała się informacja, że Arctic Monkeys po raz kolejny zagrają w Polsce na Open’erze.

 

Koncert miał miejsce dwa miesiące przed premierą piątego albumu zatytułowanego „AM”. Fani mieli okazję zapoznać się z kilkoma utworami promującymi nowe wydawnictwo. Gdy płyta ukazała się 9 września 2013 roku, świat oszalał. Singiel „Do I Wanna Know?”, wypuszczony trzy miesiące przed efektem całościowym stał się szalenie popularny. O Arctic Monkeys zaczęli mówić wszyscy. Grupa ta oczywiście miała grono wiernych polskich fanów, jednak „AM” trafiło do znacznie większego grona odbiorców — być może dzięki temu, że niektóre utwory można było usłyszeć w radiu czy różnych programach muzycznych. Z  „Do I Wanna Know?” można było łatwo i przyjemnie się zapoznać dzięki królowaniu tego singla na stronie głównej serwisu YouTube.

 

Arctic Monkeys dotychczas wypuściło pięć krążków. Każdy z nich trafiał na szczyt UK Albums  Chart. Przypadek? 

 

autor: Maria Madej