Po co nam telefony stacjonarne?

  • Publikacja
  • 28/08/2015

Czy w dobie ogromnej popularyzacji telefonów komórkowych na całym świecie, ktokolwiek potrzebuje jeszcze telefonu stacjonarnego? Czy telefonia tradycyjna jest skazana na likwidację w najbliższej przyszłości?

 

 

Liczba użytkowników telefonów komórkowych i stacjonarnych

Według danych firm eMarketer, w 2014 roku w Polsce było 26,5 mln użytkowników telefonów komórkowych, co stanowiło 69 proc. całej populacji naszego kraju. W roku 2015 liczba ta wzrośnie prawdopodobnie do 27,1 mln, a w 2018 roku - do 28,1 mln. W 2015 roku prawie 69 proc. populacji Europy Środkowo-Wschodniej będzie korzystało z telefonów komórkowych.

 

Aż 12,7 mln Polaków w 2014 roku było użytkownikami smartfonów. W tym roku ich liczba wzrośnie do 15,4 mln, a w 2018 swobodnie przekroczy próg 20 mln ludzi.

 

Z roku na rok systematycznie maleje natomiast liczba użytkowników telefonii stacjonarnej. W roku ubiegłym tylko 23 proc. Polaków deklarowało, że korzysta z telefonu stacjonarnego, a w 2013 roku 31 proc. Jak wynika z badań Urzędu Komunikacji Elektronicznej, telefon stacjonarny jest wykorzystywany przede wszystkim przez osoby starsze, w wieku powyżej 60 lat. Telefony stacjonarne służą głównie do połączeń lokalnych i międzynarodowych, które w określonych abonamentach mogą być korzystne cenowo. Jednocześnie, standardowe telefony są też w formach, instytucjach, bankach czy w organizacjach pożytku publicznego. Wszyscy ci użytkownicy telefonii stacjonarnej nie muszą opłacać wysokich abonamentów u stacjonarnych operatorów. Mogą zdecydować się na przeniesienie swojego numeru telefonu, bez jego zmiany, do telefonii VoIP, obniżając dzięki temu bieżące koszty telefoniczne.

 

Na czym to polega?

Firmy korzystają często z telefonów stacjonarnych, ponieważ klienci mają większy poziom zaufania do przedsiębiorstw, którzy taki numer posiadają. Dzięki technologii VoIP - Voice over Internet Protocal, można w znaczący sposób zredukować koszty posiadania telefonu stacjonarnego - w firmie i u klientów prywatnych.

 

Wirtualny numer telefonu stacjonarnego może być dokładnie taki sam, jak dotychczasowy numer wykorzystywany przez użytkownika. Możliwość przeniesienia numeru oferuje wraz z usługami VoIP, między innymi firma FCN, posiadająca bogate doświadczenie na polskim rynku telefonii internetowej. Zapewnia ona tanie połączenia krajowe i międzynarodowe, jak i darmowe rozmowy wewnątrz sieci. Korzystając z usług VoIP można dzwonić z telefonu stacjonarnego do USA za 5 groszy za minutę, a do Wielkiej Brytanii czy Niemiec za 7 groszy za minutę. Dodatkowo, korzystając z telefonu stacjonarnego u operatora VoIP można skorzystać z przydatnych narzędzi telekomunikacyjnych, np. wirtualnego faksu czy wirtualnej centrali telefonicznej.